Cu asfel de caricatură anticreștină extrem de abjectă si mullte altele ne face sa credem in libertatea presei "sociatatea democrata a Europei" Unde-i toleranta din partea lor fata de sentimentele religioase ale altor milioane de oameni?
" "Ca şi în perioada ce a urmat publicării iniţiale a caricaturilor ce
îl ridiculizau pe fondatorul religiei musulmane, şi în urma
evenimentelor tragice de astăzi, aud tot felul de comentarii ce trădează
stupizenie, superficialitate vinovată şi deci o incapacitate de a
înţelege natura situaţiei, altminteri extrem de grave (mai ales dacă
ţinem cont că recentele atacuri au loc într-o Uniune Europeană care se
clatină din temelii pe fondul crizei economice şi a ascensiunii
diverselor radicalisme, inclusiv cele de extremă dreaptă, cărora li se
dă astfel şi mai multă apă la moară), cu care ne confruntăm. Comentarii
de gen: aceste caricaturi ar trebui să amuze, nu să stârnească ura sau,
zeiţa raţiune şi morala naturală ne dictează să răspundem la caricatură
tot cu o caricatură, nu cu gloanţe şi ură, şi tot felul de poezii
d-astea repetate de toţi oamenii înţelepţi şi responsabili care ne
guvernează şi ne informează. În realitate, pe mine ca şi creştin,
caricaturi precum cea de mai sus nu mă amuză deloc. Iar teza conform
căreia ne-ar dicta morala naturală să răspundem la caricatură cel mult
tot cu o caricatură ignoră faptul că aici vorbim de părţi care vorbesc
limbaje diferite (şi chiar nu cred că partea islamistă radicală este
singura care nu face, în chip decent şi responsabil, eforturi de
comprehensiune şi traducere), sau, mai precis, că ceea ce pentru o parte
este o simplă caricatură, pentru cealaltă parte este blasfemie. A-i
reproşa unui om religios că nu tratează caricatura ca pe o simplă
caricatură, ci o tratează ca pe o blasfemie, înseamnă de fapt să-i
reproşezi că nu acceptă să-i dictezi tu lui standardele tale de
judecată. Că mie religia îmi spune să răspund la blasfemie cu iartă-l
Doamne că n-o şti ce face şi că altuia îi spune să răspundă prin
aplicarea pedepsei capitale e un indicator al faptului că, independent
dacă ne place sau nu, dacă asta se încadrează sau nu în imaginarul
nostru liberal, religiile sunt diferite. Desigur, chestiunea este foarte
complexă, iar în contextual actual, abordările urechiste (abordări
urechiste care, cel puţin în cazul religiei mele, pe care o cunosc mult
mai bine decât pe cea a musulmanilor, abundă în presa românească ori de
câte ori se iveşte ocazia) nu sunt doar jenante ci şi periculoase.
Tradiţiile religioase nu sunt omogene şi sunt înscrise în trasee de
evoluţie istorică care se intersectează fără să se sincronizeze, dreptul
canonic şi hermeneutica textului sacru sunt demersuri ce comportă
contextualizări şi nuanţe altminteri pe deplin străine jihadistului de
debara (că o fi musulman sau creştin). În general, cei care în urma unor
astfel de evenimente vorbesc urechist, întrucât anistoric, de toleranţa
creştinismului şi intoleranţa Islamului, ar trebui să facă o călătorie
în timp şi să încerce să publice caricaturi cu Iisus Hristos în Geneva
lui Calvin şi să vadă ce păţesc după aia (sau chiar în Franţa
Restauraţiei, unde, după ani de zile de blasfemiere instituţionalizată
şi mascarare sistematică a clerului şi credincioşilor catolici, s-a
introdus pedeapsa cu moartea pentru blasfemie).
Dincolo de aceste aspecte, cert este că pentru orice om de bun simţ,
fie el credincios sau agnostic/ateu, o imagine precum cea de mai sus reprezintă
o mostră de cretinism agresiv şi în mod deliberat ofensator, adică un
mod de a abuza de libertatea de exprimare, un simptom de degenerare al
unei civilizaţii incapabile să mai facă distincţia dintre libertate şi
destrăbălare (economică, sexuală, publicistică, mediatică, artistică,
ş.a.m.d.) În plus, este ridicol să vezi cum dintr-odată toată lumea se
bate în piept cu statutul de valoare nenegociabilă al libertăţii de
exprimare, asta de parcă n-am trăi într-o civilizaţie care, ca toate
civilizaţiile, îşi are interdicţiile ei, unele dintre ele de bun simţ
(n-ai voie să publici glume cu Auschwitz), iar altele aberante (n-ai
voie să-ţi exprimi public, cel puţin în anumite locuri din lumea
occidentală, părerea că homosexualitatea este un păcat). Ca atare,
trebuie spus că, ceea ce apără acum liderii noştri politici şi liderii
de opinie nu este libertatea de exprimare ci “laicitatea” înţeleasă ca
libertate de a insulta, fără niciun fel de restricţii, sensibilitatea
religioasă a oamenilor de diferite religii şi confesiuni. Adică
libertatea totală de a-i ofensa pe unii (ăia răi şi reacţionari care
cred în Dumnezeu şi care pot fi menajaţi doar ca părticică minoritar
exotică a mozaicului multicultural, nicidecum ca oameni care îşi iau în
serios credinţa ca discurs cu pretenţii de universalitate) combinată,
deseori, cu interdicţia totală de a deschide pliscul când vine vorba de
alţii (ăia buni şi progresişti care cred în drepturile omului). Din
nefericire pentru noi toţi, musulmanii veniţi în Europa sunt întărâtaţi
în mod iresponsabil în numele aceleiaşi ideologii datorită căreia
Europei i-a fost interzis să-şi construiască o relaţie realistă şi
responsabilă cu lumea musulmană, care să ţină cont de specificităţile şi
complexităţile teologice, culturale şi istorice ce privesc raportul
dintre cele două civilizaţii. În cele din urmă, acest obscurantism
ideologic propagat la scară planetară, conform căruia singura ordine
socială legitimă este cea care, pe de o parte se bazează pe o negare
obstinată a diferenţelor cultural-istorice, iar, pe de altă parte, caută
să asigure o cât mai mare libertate faţă de decenţă şi
responsabilitate, riscă să ducă fie la un război civil global, fie la o
dictatură globală pentru liniştea şi siguranţa noastră a tuturor.
În fine, Dumnezeu să-l ierte pe Charlie, Dumnezeu să-i odihnească pe
toţi cei care şi-au pierdut astăzi viaţa, dar aş prefera să fiu scutit
de fraze de gen “nous sommes tous Charlie” şi de apeluri la unitate,
între creştini şi liberali fără busolă, în jurul valorilor europene
adică, altfel spus, în jurul unicei valori europene care este libertatea
nihilistă de a denigra orice principiu şi valoare, începând cu propria
tradiţie şi terminând cu exigenţele minimale ale ospitalităţii, în
numele autodeterminării pure. În definitiv, chiar dacă respectul faţă de
libertate ţine (în ciuda variilor trădări istorice ale creştinătăţii)
de esenţa mesajului Evanghelic şi, că ne place sau nu, nu toţi
întemeietorii de religii se raportează la fel la libertate (sau la
violenţă), Hristos n-a spus că a venit în lume ca să promoveze
libertatea de exprimare ci ca să “mărturisească despre Adevăr” (Ioan 18,
37). Cu alte cuvinte, dacă divorţând libertatea de adevăr civilizaţia
europeană a ales să ia calea autodistrugerii progresive, să nu mi se
ceară acum să iau parte la apărarea civilizaţiei europene, deoarece nu
am ce să apăr. Neutralizarea liberală a statului a fost cea care a dus
la curmarea războaielor religioase din Europa occidentală. Neutralizarea
axiologică a indivizilor în numele libertăţii de autodeterminare şi a
autosuficienţei garantării instituţionale a acesteia din urmă ne va duce
însă la dezastru. Până una-alta, aşa cum nici musulmanii nu sunt cu
toţii jihadişti dezaxaţi, nici noi, europenii, nu suntem (încă) cu toţii
Charlie. Partea proastă pentru lumea noastră este că suntem din ce în
ce mai puţini cei care nu suntem nici Charlie (plus cei care se
identifică cu principiile sale), nici jihadişti dezaxaţi gen bin Laden
sau Breivik (plus versiunile mai soft ale acestora din urmă). Şi, oricât
de mulţi am fi, la televizor nu prea apărem, decât eventual în postura
de vicitme ale terorismului.""
SURSA:
https://alexandruracu.wordpress.com/2015/01/07/scuze-dar-eu-nu-sunt-charlie/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu